Al toen ik een piepklein meisje was, wilde ik absoluut geen hulp van mijn ouders. Ik was groot genoeg om mezelf aan te kleden. En ik kon zelf mijn veters wel strikken en mijn jasje dicht doen. Dit tot groot ongeduld van mijn moeder als ik weer eens te laat op school dreigde te komen. Dan zat ik op de mat te worstelen met die vervelende veters, net zolang tot er een mooie strik in zat. Volgens m’n moeder was ik een ‘eigenwijs dondertje’. Ik wilde alles zelf proberen en leren. Voor mijn ouders heel handig, maar dus niet op momenten dat we haast hadden.

Hulp vragen is voor veel mensen best lastig. Je kunt verschillende redenen hebben om niet om hulp te vragen. Misschien heb je vroeger van je ouders geleerd dat het goed is om zelfstandig te zijn en alles zelf te kunnen. Dan zie je hulp vragen als een zwakte in plaats van jezelf een schouderklop te geven voor het feit dat je durft te erkennen dat je het niet alleen kunt. Of je denk wellicht dat de ander het niet aankan. Je collega’s hebben het al zo druk op school, dus zullen ze vast geen tijd voor jou hebben. Je kunt ook bang zijn dat de ander je niet wilt helpen, zodat je je afgewezen zult voelen. Verder kan controledwang een rol spelen. Je wilt over alles het liefst zelf de controle houden en dus niets uit handen geven. En misschien wil je niet afhankelijk zijn van anderen.

Je kunt het jezelf hiermee echter wel onnodig moeilijk maken. Vooral op momenten dat je het erg druk hebt en veel stress ervaart, lukken dingen minder goed dan anders. Juist op die momenten is het handig als je in staat bent om bij een ander aan te kloppen. Maar vaak zitten allerlei negatieve gedachten ons daarbij in de weg: ‘Ik ben zwak als ik om hulp vraag’, of ‘Als ik het aan anderen vraag, leer ik er zelf niks van’. Het is dus belangrijk voor jezelf te ontdekken welke gedachten er door je hoofd spelen op het moment dat je voelt dat je eigenlijk hulp in zou moeten schakelen.

Een andere manier om hulp vragen makkelijker voor jezelf te maken, is om ook eens de positieve kanten ervan te bekijken. Je laat zien anderen te kunnen vertrouwen. En samen naar een oplossing zoeken is wel zo gezellig!

Bedenk eens een lijstje met zaken waarbij je hulp zou kunnen gebruiken. Wie zou je daar voor in kunnen schakelen? En wat zouden die personen precies voor je kunnen doen? Op welke manier zou je dit aan ze willen vragen?

Uiteraard kun je ook bij mij terecht. Neem contact met me op om te bekijken wat jou tegenhoudt bij het inroepen van hulptroepen.

 

Download het e-book

Bekijk hoe je in 9 stappen van stress naar meer balans kunt komen.

Je hebt je met succes ingeschreven!