Het staat nog in mijn geheugen gegrift: mijn allereerste les die ik gaf als docent aan de hogeschool. Het was voor het vak kwalitatief onderzoek voor tweedejaars studenten. Ik had de inhoud onder de knie en was er klaar voor, dacht ik…

Ik had echter de plattegrond van het gebouw wat beter kunnen bestuderen, want dat was nog een doolhof voor me. Toen ik gehaast het lokaal binnen stapte, zat de klas dan ook al braaf te wachten. Er werd alleen wel wat creatief met de ruimte omgegaan aangezien het aantal studenten de hoeveelheid beschikbare stoelen ruim overtrof. Een deel had zich dan ook op een van de tafels of in de vensterbank geïnstalleerd. Dat gaf me al geen geruststellende eerste blik.

Vervolgens probeerde ik mijn powerpoint op te starten. ‘Proberen’ inderdaad, want de techniek liet me precies op dat moment in de steek. Half in paniek schoot ik een collega aan die ik toevallig in de gang langs zag lopen.

Toen alle praktische en technische obstakels waren opgelost, kon ik dan eindelijk met mijn les beginnen. Maar ondertussen gierde de onrust door mijn lijf. Het werd helaas dan ook niet één van mijn beste lessen ooit.

‘Een goede voorbereiding is het halve werk’ is het gezegde. Maar ja, dan blijft die andere helft nog over. Je kunt inhoudelijk alles goed op een rij hebben. Het is wat lastiger je op onverwachte zaken voor te bereiden. De vraag is hoe je daar op zo’n moment mee om gaat, terwijl er dertig studenten verwachtingsol naar je zitten te kijken en benieuwd zijn hoe je dat allemaal op gaat lossen. De kunst is om dan van binnen je rust te kunnen bewaren. Maar hoe doe je dat? Hier zijn een aantal tips:

  1. Doe van tevoren een korte visualisatie. Sluit je ogen en stel je voor hoe je rustig door de gang naar het lokaal loopt, de ruimte binnenstapt en even om je heen kijkt. Zo creeer je alvast een ontspannen gevoel.
  2. Ga 10 minuten vóór aanvang van de les naar het lokaal en zet alles alvast klaar. Dan kun je je les op een prettige manier starten.
  3. Wanneer je tijdens je les spanning voelt bij jezelf, neem dan even een korte time-out. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Adem een aantal keer diep in- en uit. Dan verdwijnt het gevoel vanzelf of het wordt in elk geval wat minder. Het klinkt heel simpel, maar het werkt!

Toen één van de studenten na de les het lokaal verliet, riep hij in het voorbij gaan “Hé mevrouw, er zit een gat in uw blouse!” Bij nadere inspectie bleek dat mijn mouw van onder tot boven compleet was uitgescheurd. Goh zeg, had ik me toch letterlijk ‘uit de naad gewerkt’…

Wil je meer tips om je tijdens je lessen meer ontspannen te voelen? Of wil je nader onderzoeken waar die gevoelens van spanning en onrust vandaan komen? Neem dan contact met mij op voor een nadere kennismaking.

 

Download het e-book

Bekijk hoe je in 9 stappen van stress naar meer balans kunt komen.

Je hebt je met succes ingeschreven!